• Facebook Black Round
  • Twitter Black Round
  • Instagram - Black Circle

© 2017 כל הזכויות שמורות ליעל תבור

כתבות אחרונות:

July 29, 2016

Please reload

ארכיון:
Please reload

חיפוש לפי תגים:
עקבו אחריי:
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

הפרעות קשב וריכוז משולבות בהיפר אקטיביות ADHD

April 12, 2017

 

המגפה של המאה ה-21 המונעת מילדים רבים מלמצות את הפוטנציאל שלהם

שכיחות הפרעה זו היא כ 3% - 10% לפי מחקרים שונים. במדינות מערביות שונות אף יכולה להגיע לשכיחות של 12.5%. אבחון התופעה מתחיל בדיווח של ההורים, המשפחה ובית הספר – המסגרות החינוכיות. ניתן לראות שכיחות גדולה יותר של הפרעה זו אצל בנים ביחס של 1:4. ייתכן שהפער נובע מכך שאצל בנים ההפרעה משולבת יותר בהפרעת היפראקטיביות. מחקרים מראים כי ברב המקרים הפרעת קשב וריכוז אינה עוברת עם הגיל וי כ- 65% מהילדים המאובחנים בה ילקו בהפרעה זו כמבוגרים.

 

מהם הגורמים להפרעה זו?

 

גורמים משפחתיים: אצל ילדים המאובחנים בהפרעה זו ניתן למצוא קרובי משפחה אשר מעידים על עצמם או אובחנו בהפרעה. אצל חלק מהילדים ניתן לראות פעלתנות יתר ואצל חלק ניתן לראות הפרעה בקשב ובריכוז.

 

גורמים ביולוגיים: להפרעה מרכיב תורשתי ניכר שככל הנראה קשור לרכיבים של מערכת הדופמין – הגורמים לתת פעילות של מערכת הקשב בזמן פעילות הדורשת קשב. נטילת תרופות "מעוררות" יעודדו שחרור דופמין – עקב העובדה שיתכן שתת פעילות של המערכת הדופמין אצל הלוקים בהפרעה.

 

פסיכו חברתית: לעיתים אלה ילדים הלוקים בחסך רגשי. שילוב של מצבי דחק ותחושת כישלון בשילוב מזג וסביבה משפחתית יכולים להגביר דפוסי התנהגויות של היפרקאקטיביות וקשב וריכוז.

 

סיווג התופעה:

  • ליקוי בקשב

  • התנהגות היפראקטיבית ופעילות יתר

רב הילדים מציגים מאפיינים משולבים של הפרעת קשב בשילוב עם פעילות יתר (70%). חלקם 30% מציגים הפרעת קשב טהורה ורק אחוז אחד הוא בעל מאפיינים של פעלתנות יתר.

 

המאפיינים בהפרעת קשב וריכוז הם:

  • מוסחות – כל הפרעה חיצונית מוציאה אותם מהקשב. תשומת הלב מוסתת בקלות

  • דחיינות – דחייה של מטלות כולל שוטפות

  • חוסר תשומת לב לפרטים

  • קשיי למידה

  • קשיים בביצוע מטלות ובהתארגנות

  • קושי בריסון דחפים

  • אי שקט מוטורי והתפרצויות, קופצנות, לעיתים דברנות יתר

  • קשיים חברתיים והבנת נורמות חברתיות

  • עימותים עם מבוגרים ובני קבוצת השווים עקב חוסר יכולת בדחיית סיפוקים

בד"כ ניתן לאבחן ילדים אלה כבר בגיל שבע. לעיתים קרובות התופעות מאובחנות ביתר קלות בגן/ בית הספר מאשר בבית.

 

אבחון: על האבחון להיות מקיף ואינטגרטיבי

 

טיפול:

  • טיפול תרופתי – מקובל להתחיל בגיל שש ומעלה. התכשיר העיקרי בארץ מתילפנידט (ריטלין) – יעיל בטווח של 85% מהמטופלים. ידוע שכ-20% מהמטופלים לא מגיבים לתרופות אלה או מציגים תופעות לוואי אשר לא מאפשרות להמשיך ולהשתמש בתרופות. ההשפעה המעוררת של התרופות משפרת תפקודים קוגניטיביים, ערבות, זיכרון וזמן תגובה למטלות. במקביל נצפה גם שיפור התנהגותי, בהיפראקטיביות, בהתפרצויות, בדימוי העצמי וביכולת ההסתגלות לשינויים. חשוב לציין כי מומלץ לשלב לטיפול התרופתי טיפול פסיכולוגי אשר יקהה למטופל אסטרטגיות ממשיות ומיומנויות להתמודדות עם ליקויים תפקודיים שנגזרים מהפרעת הקשב ומפעלתנות יתר.

  • טיפול של פסיכותרפיה – שילוב רכיב זה יאפשר להתייחס גם לצדדים הרגשיים של הילד ומשפחתו. יש להתייחס בטיפול לחוויות הכישלון של הילד, לתסכולים אותם חווה, לדימוי העצמי הנמוך (במידה וקיים) כמו גם להפרעות ההתנהגות ולעימותים אליהם נכנס הילד. הטיפול יכלול טיפול התנהגותי, עיצוב התנהגות, שילוב של טיפול התנהגותי קוגניטיבי לילד ולהוריו. יש חשיבות לשילוב ההורים בהדרכות הורים מסודרות על בסיס קבוע. יש לציין שטיפול מסוג CBT  (טיפול התנהגותי קוגניטיבי) הוא המומלץ ביותר בהקשר זה.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

 

טיפול התנהגותי - יש לשלב בטיפול ההתנהגותי את הילד ואת ההורים (בני משפחתו) ואף גורמים ממערכת החינוך כמו מורה, סייעת או יועצת. הרעיון הוא שיש לחזק את הילדים באמצעות חיזוקים ועונשים להתנהגות רצויה ולהגברת הוויסות הרגשי. דוגמה להתערבות כזו הינה כלכלת אסימונים שבה מוגדרות מטרות רצויות בשיתוף עם הילד. בעת הצלחה במטלה הילד צובר נקודות (כרטיס חיובי, אסימון). במהלך פרק זמן קצוב של שבוע למשל הילד צובר אסימונים אשר בסוף התקופה יוכל לפדות בהם תגמול רצוי מבחינתו.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - טיפול זה עושה שימוש גם במרכיבים ההתנהגותיים וגם במרכיבים הקוגניטיביים. באמצעותו ניתן לשפר אסטרטגיות לפתרון בעיות, חיזוק עצמי, ויסות עצמי, שיפור ההערכה העצמית. המטפל ילמד את הילד באמצעות משחק תפקידים או אימון טכניקות קוגניטיביות אשר יעזרו לילד לשלוט בהתנהגויות אימפולסיביות.

 

 

Share on Facebook
Please reload