• Facebook Black Round
  • Twitter Black Round
  • Instagram - Black Circle

© 2017 כל הזכויות שמורות ליעל תבור

כתבות אחרונות:

July 29, 2016

Please reload

ארכיון:
Please reload

חיפוש לפי תגים:
עקבו אחריי:
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

OCD – או. סי. די. וטיפול קוגניטיבי

April 6, 2018

 

OCD – הפרעה טורדנית כפייתית – חלה אצל כאחוז עד אחוז וחצי מהאוכלוסיה. זוהי הפרעת חרדה המלווה במחשבות אובססיביות – מחשבות בלתי רצויות, מחשבות פולשניות. מטופלים מתארים מחשבות שנתקעות, מחשבות שקשה להם לשחרר. אלו מחשבות אשר תופסות חלק ניכר ממהלך היום ובכך מפריעות למהלך החיים התקין תוך פגיעה באיכות החיים.

 

במהלך יום רגיל אנו חווים רצף גדול של מחשבות. מרבית המחשבות זורמות, אך חלקן "נתקעות" – אלו המחשבות האובססיביות.

 

המחשבות האובססיביות מעלות את רמות החרדה. הדרך שבהן אנשים "מטפלים בעצמם" בהפחתת החרדה היא באמצעות פעולות קומפולסיביות, יצירת טקסים. הטקסים יכולים להיות שונים ומגוונים – החל מטקסים הקשורים בניקיון, אגירה, שטיפת ידיים חוזרת, כמו גם טקסים מחשבתיים – כמו ספירה ומחשבות מאגיות.

 

הפרעה זו יכולה להיות מתישה ומטרידה ולפגוע באיכות החיים מאחר והיא גוזלת משאבים רבים הן בשל המחשבות האובססיביות והן בשל הפעולות הקומפולסיביות.

 

רוב הסובלים מההפרעה מבינים שהמחשבות האובססיביות אינן הגיוניות, אך סוברים שביצוע הטקסים (הפעולות הקומפולסיביות) ירגיע אותם. בפועל פעולות אלה אינן מרגיעות ואף מגבירות את מעגל החרדה והמחשבות האובססיביות.

 

אחת מצורות הטיפול שהוכחה שיעילה ביותר להפחתת התסמינים של OCD הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי – CBT. לעיתים נבחר לשלב בטיפול זה גם תרופות מרגיעות בהמלצת רופא. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי יתמקד ב:

  • טיפול במחשבות האובססיביות – מתן כלים לשחרר את המחשבות האובססיביות ולא "להיתקע" עמן.

  • הפסקת הפעולות הקומפולסיביות "הטקסים" בצורה מדורגת.

  • התייחסות וטיפול בגורמים מעוררי החרדה.

  • בניית ארגז כלים – אשר יאפשר למטופלים להתמודד בעתיד עם גורמים מעוררי חרדה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Please reload